Päähäni ei enää muuta mahdu kuin hilsettä. Siksi turvauduin apuvoimiin, kun tänään kokosin Kursiivin tehtäviä. Tässä aikaansaannokset, joita syntyi, kun kummipojan kanssa katsoimme linnoitus-kuvia. Kymmenvuotias runoili, kirjasin ylös sitä mukaa kuin ehdin. Joskus paras versio ehti karata itiöiden tavoin kauas tavoittamattomiin. Nämä ehdin kirjata ylös:

 Linnoitusrunot

1.Oi kulkee tie kauas, kauas / muistojen taa / tulevaisuus voi sinut pettää / muistot eivät


2.Oi vesi virran kulkee, jäätyy / ikuisen virran mukana / muistot häviää


3.Tunneli vie sinut kauas / mutta loppu aina löytyy / ja se on aina / onnellinen


 

4.Valo löytyy / mutta joskus on luovuttava / jostakin tärkeästä / jotta sen löytää


 

5.Puu muistojen / kasvaa kasvamistaan / kuten puut kaatuvat / niin muistotkin katoavat


 

6.Portti kaukaisuuteen / hiljaisuus yllättää / pimeydestä kuulla voi vain / harhoja


 

7.Kulkee tie kauas unholaan, / tunnen syvyydestä kylmyyttä / kuulen ääniä, / jotka kaikuvat menneiden sielujen / valoa.


 

8.Oi kuuluu menneiden ääniä / jotka ovat kärsineet / kivetkin särkyneet / elämä jatkuu / halki kivisten kujien


 

Ajankohtaisia kysymyksiä: Milloin musta tuli näin dramaatti-ihminen?
 

Ovatko nuo niitä vapaaehtoisia? (presidenttiehdokkaat iltiksen mainoksessa kaupan ikkunassa).Tuohan on se kirkkoherra! Kuin se on täällä? (Paavo Väyrynen)
 

Ani sullahan asuu täällä vain homeiden kansaa. (keittiössä astiat tiskaamatta ja jossain lillui jo homepalloja)
 

Mee Ani sä vaan nukkumaan, mä teen täällä tiedettä.

Ja vielä Linnoitus-satu, made by Samu:

Hei olen Gefilus, sukunimi on LG6. Olen kotoisin Valion kylästä. Jos minua leikataan, en ala vuotaa verta, vaan oranssia ananas-porkkana mehua.

Mä olen Heinz. Olen 57-vuotias, osoite on E500ML. Painan 570 grammaa. Voit soittaa minulle, numeroni on 1869 ESTB. Sukunimeni on Varities. Minun isän nimi on Kille Kamoni.

Minun nimi on Becel. Täyspainoni on 600 grammaa ja tyhjäpainoni paljon vähemmän. Minun puhelinnumero on: Sydämesi ikä, Sukunimeni on Kasvisrasvalevite 38 prosenttisesti. Minun isä on Omega kolmegee-kuus rasvahappo. Minun äiti on Parempi valinta, bättre val. Valise säkin mut.

Ja mä on Pojuli. Mun isän nimi on Sottapytty. Minun suku on peräisin kaukaa mustasta lätäköstä, johon on sekoittunut hiilt'ä ja täysynteettistä jäteöljyä. Mun sukunimi on Ainoa ja kolmas nimi Fairy, se tekee puhdasta kaikista sieluista. Mun osoite on L-mäen kirjasto 44-ILO.

Hei mun nimi on Toimittaja Samu. Teen juuri ohjelmaa Linntoituksen kesäpiknikin jälkijuhlijoista. Tapani mukaan myöhästyin itse pääjuhlasta. Kaikki muut ovat jo poistuneet paikalta. Juhlimaan ovat jääneet vain neiti Gefilus Tetra Pak, herra Heinz tomaatinpunaisessa juhlapuvussaan sekä heidän lapsensa Becel margariinirasia sekä heidän Pojuli-koiransa. Lopetan raporttini täältä Linnoituksesta tähän.