997997.jpg

Valokuvatorstain haaste: Saaste

Kuvassa yksi saasteen tuotantolaitos, ihminen, minä. Minä tuottaa saastetta monella tasolla, materiaa, ainetta, jätöksiä niin aineellisia kuin henkisiäkin. Ihminen jättää jälkensä, jonka koko voidaan mitata. Minun jälkeni koko on 6,3 ha. Jos kaikki eläisivät kuten minä, tarvittaisiin 4,3 maapalloa. Miten karmea otus! Miten karmea sairaus tämä minä-minä-mulle-heti-kaikki-nyt-oireyhtymä.

 

998038.jpg

 

"Ekologinen jalanjälki kuvaa sitä, kuinka suuri maa- ja vesialue tarvitaan ihmisen tai ihmisryhmän kuluttaman ravinnon, materiaalien ja energian tuottamiseen sekä syntyneiden jätteiden käsittelyyn.  WWF:n mukaan ihmiskunnan ekologinen jalanjälki ylittää maapallon kestokyvyn jo 25 prosentilla." (Wikipedia, http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekologinen_jalanj%C3%A4lki)

Toista se on toisilla kuluttajilla. Tämän tassuttelijan ekologinen jalanjälki lienee lähellä nolla hehtaaria. Jos kaikki eläisivät kuten he, maapallo riittäisi hyvin kaikille. Mutta hupas vie, meillä ei ole turkkia, siis omaa lämmityslaitosta. Heidän koko elämä on luomua, liikkuminen, ruoka ja siten myös jätökset:

998053.jpg