1246238.jpg

Joka kuuseen

kurkottaa se

katajaan kapsahtaa

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Sitä kuusta

kuuleminen jonka

juurella asunto

 

Viisi virkaa

kuusi

nälkää

 

Maasta se

pienikin

ponnistaa

 

Citius, altius, fortius

 nopeammin,

korkeammalle,

voimakkaammin

 

Makeasti oravainen
Makaa sammal-vuoteessansa;
Sinnepä ei hallin hammas
Eikä metsämiehen ansa
Ehtineet milloinkaan.

 

Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehväs uskolliset. Sä vihannoitset kesäisin, tuot lehväs talven tuiskuihin…

 

************************

 

Joka kuuseen, joka juurella, joka maasta, joka oksalla

oravainen

makeasti

korkeammalle

ponnistaa

pienikin

ja minä

missä minä

missä oravainen, hallin hammas, metsämiehen ansa

missä viisi virkaa

ja minä missä minä olen.

Minä olen täällä

juurella

pimeässä

joka

kuuseen kurkottaa

makeasti

korkeammalle

nopeammin

missä talven tuiskut

 


 

Missä minä

joka kuuseen

joka katajaan

joka niin pieni

joka niin pimeässä

jonka lehvät

niin uskolliset

niin isättömät

 

************

 

Isä on kuollut taas.

Tänään hän on kuollut tästä maisemasta. Isättöminä seisovat kuuset

risti latvassaan.

 

Kun epätoivo tulee

ovat kuuset.

Kun toivo menee

ovat kuuset.

 

Minä pitelen niistä kiinni.

     Eeva Kilpi kokoelmasta Ennen kuolemaa 1982

 

 

*************

Mitä muuta kuusen viisautta on olemassa?

 

ps. pakko edelleen tyytyä skannattuihin kuviin, kun kameraa ei ole. Kokeilin musta-valkosävyä. Kuva reilun vuoden ikäinen kuusesta, jonka jo isoisä on aikanaan säästänyt. Vaiko jo evakkosukupolven edeltäjät?